عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
![]() شهدا را یاد کنیم با یک صلوات |
436 | 26712 | zeinab76 |
![]() *··▪▪••●●::حضورت را با یک صلوات پربرکت اعلام کن::●●••▪▪··* |
387 | 19594 | zeinab76 |
![]() گپ و گفتگوهای خودمونی اعضا در سال 1393 |
1336 | 24810 | dokhtarchadori |
![]() بله یا نه!(سرگــــرمی)!!! |
9795 | 112233 | zahed |
![]() صحنه قیامت |
1 | 1539 | yasebehashti |
![]() انتقام سخت |
0 | 1040 | dokhtarchadori |
![]() ترور سردار سلیمانی |
0 | 1014 | dokhtarchadori |
![]() بچه های پرواز با هم دعای سلامتیو میخونیم... |
300 | 28410 | montazer |
![]() هجرت به مکه |
0 | 1268 | yasebehashti |
![]() دورنماى مسیحیّت |
8 | 2378 | ratin97 |
امشب ای دل، مرا شب شادی است
در کف ما برات آزادی است
باب رحمت ز هر طرف شد باز
شب میلاد حضرت هادی است
امام هادی علیه السلام :
" هرکس بذر خوبی بکارد، شادمانی درو می کند."
طوسی با سند خود از محمد بن عبدالله حمیری نقل میکند که گفت:
به امام هادی علیهالسلام نامه نوشتم، و از او پرسیدم: کسی که به زیارت قبر امامان علیهمالسلام میرود، آیا میتواند بر قبر سجده کند یا نه؟ و کسی که نزد قبر ایشان نماز میخواند آیا میتواند پشت سر قبر بایستد، و قبر را در قبله خود قرار دهد؟ و آیا میتواند نزد سر، و پائین پای او نماز بخواند؟ و آیا میتواند جلو قبر بایستد، و قبر را پشت سر خود قرار دهد و نماز بخواند یا نه؟
امام علیهالسلام پاسخ داد - و من آن را خواندم، و از آن نسخه برداری کردم -: اما سجده بر قبر، در هیچ نافله و فریضه و زیارتی جایز نیست، بلکه گونه راست خود را بر قبر میگذارد، و اما نماز در پشت سر قبر که آن را در قبله خود قرار دهد جایز است، و نماز در جلو قبر [، که آن را در پشت سر قرار دهد] جایز نیست، زیرا بر امام نباید جلو افتاد، و نماز در طرف راست، و چپ قبر نیز جایز است.
قال الطوسی:
روی محمد بن أحمد بن داود، عن أبیه قال: حدثنا محمد بن عبدالله الحمیری قال: کتبت الی الفقیه علیهالسلام أسأله عن الرجل یزور قبور الأئمة علیهمالسلام، هل یجوز له أن یسجد علی القبر أم لا؟ و هل یجوز لمن صلی عند قبورهم أن یقوم وراء القبر و یجعل القبر قبلة، و یقوم عند رأسه و رجلیه؟ و هل یجوز أن یتقدم القبر و یصلی و یجعله خلفه أم لا؟
فأجاب علیهالسلام، و قرأت التوقیع، و منه نسخت: أما السجود علی القبر فلا یجوز فی نافلة و لا فریضة و لا زیارة، بل یضع خده الأیمن علی القبر، و أما الصلاة فانها خلفه و یجعله الأمام، و لا یجوز أن یصلی بین یدیه، لأن الامام لا یتقدم، و یصلی عن یمینه و شماله [1] .
پی نوشت ها:
[1] تهذیب الأحکام 2: 228 ح 106، الاحتجاج 1: 490، وسائل الشیعة 3: 454 ح 1 و 2، بحارالأنوار 53: 164 مع اختلاف یسیر.
منبع: فرهنگ جامع سخنان امام هادی؛ تهیه و تدوین گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم؛ مترجم علی مؤیدی؛ نشر معروف چاپ اول دی 1384.
http://www.ashoora.ir
امام علی علیه السلام : لا تشعر قلبک الهمّش علی مافات فیشغلک عن الاستعداد عمّا هواتٍ (1)
غصه های گذشته را بر قلب خود باز نکن، زیرا تو را از آینده و آماده شدن برای زندگی نو مشغول می سازد.
امام صادق علیه السلام :
الایّام ثلاثةٌ فیومٌ مضی لا یدرک و یومٌ النّاسُ فیه فینبغی ان یغتنموه و غداً انّما هو فی ایدیهم امله(2)
روزهای زندگی سه قسم است: روزی که گذشته و دیگر به دست نمی آید و آینده که فقط آرزویش هست و روزی که اکنون انسان ها در آن هستند که باید آن را مغنتم شمارند و بهره ی کافی از آن ببرند.
امام صادق علیه السلام:
اصبروا علی الدّنیا فانّ ما هی ساعةٌ فما مضی منه فلا تجد له الماً و لا سروراً و ما لم یجیء فلا تدری ما هو و انّ ما هی ساعتک الّتی انت فیها فاصبر علی طاعة الله واصبرفیها عن معصیة الله(3)
دنیا را دست کم بگیرید، و بر آن و مشکل هایش صبور باشید که آن یک ساعت بیشتر نیست؛ زیرا گذشته است؛ نه خوشی آن مانده نه تلخی آن، و آینده نیز هنوز نیامده و نمی دانی چه خواهد شد، پس تو هستی و روزی که در آن قرار گرفتی. بر طاعت خدا محکم باش و از معصیت او دوری کن.
حضرت علی علیه السلام:
ما فاتک منها فلا تأس علیه جزعاً(4)
برگذشته و خبرهای از دست رفته غصه نخور و ناله مکن.
و نیز میفرمایند: : «فلا تحمل همّ سنتک علی همّ یومک کفاک کلّ یومٍ ما فیه(5)
غصه ی سال را اضافه بر روزت مکن، غصه ی هر روز تو را بس است.
منابع :
1- غرر الحکم، صفحه 321.
2- تحف العقول، صفحه 22.
3- اصول کافی، جلد 2، صفحه 454.
4- نهج البلاغه، صفحه 378.
5- وسائل الشیعه، جلد 1، صفحه 50.
اولين اثــر نافرماني ِ انسان از خدا،
عريــآن شدن بود.(1)
هيچ فكر كرده اي
چه قدر نــافرماني داشته اي
كه اينچنيـن عرياني؟
1.و در اثر اين وسوسه، آدم و حوّا فريب خوردند و«از آن درخت خوردند و عورتشان آشكار شد. پس بر آن شدند كه از برگ هاي بهشت عورتشان را بپوشانند و آدم، ارشاد و راهنمايي پروردگارش را نافرماني كرد وگرفتار شد.{طه/121 }
رسول اکرم صلی الله علی و آله و سلم فرمودند: هر کس به فرزندش قرآن بیاموزد روز قیامت پدر و مادر او را فرامی خوانند و دو جامه بر آن دو می پوشانند که از نور آن چهره های بهشتیان روشن می شود.1
رسول خدا صلی الله علی و آله و سلم می فرمودند: قرآن روز قیامت مردی رنگ پریده را می آورد و به پروردگارش می گوید: این شخص، کسی است که من روزش را با تشنگی و شبش را به بیداری گرفته بودم و طمع او را به رحمت تو قوی کرده بودم و آرزوهایش را به مغفرت تو گسترده بودم، پس براساس گمان من درباره اش عمل کن. خدا می فرماید: مُلک را به دست راستش و جاودانگی را به دست چپش دهید... پدر و مادرش را زیوری دهید که تمام دنیا با آنچه در آن است به ارزش آن نباشد، پس همه مردم روز قیامت به آن پدر و مادر می نگرند و آن دو را عظیم می شمارند و خودشان نیز از این مقامشان به شگفتی فرومیروند و می پرسند: پروردگارا! این عظمت از کجاست؟ خدا می فرماید: این عظمت به سبب آموختن قرآن به فرزندتان و تربیت او براساس دین اسلام و محبت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و علی علیه السلام است.2
-----------------------------
منابع:
1. الکافی، ج6، ص49
2. التفسیرالمنصوب الی الامام العسکری علیه السلام، ص450؛ بحارالانوار، ج89، ص32
مقام همسایه
امام باقر علیه السلام فرمودند:در کتاب علی علیه السلام خواندم [رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بین مهاجرین و انصار و اهل مدینه بخشنامه کرد ] که: همسایه مانند خود انسان است، از هرگونه زیان و گناه باید مصون باشد و حرمت همسایه بر همسایه همانند حرمت مادر است.1
حقوق همسایه
امام سجاد علیه السلام فرمودند: او را در غیاب، حفظ کن و در حضور گرامی بدار، در حال ستمدیدگی وی را یاری کن، عیبش را شایع نکن، هر گاه از وی بدی دیدی، آن را بپوشان، هرگاه دانستی خیرخواهی تو را می پذیرد در خفا به وی نصیحت کن، هنگام سختی ها تنهایش مگذار، از لغزشش درگذر و گناهش را ببخشای و کریمانه با وی رفتار کن.2
حفظ اسرار همسایه
امام سجاد علیه السلام فرمودند: از جمله حقوق همسایه این است که در پی عیوب و زشتی های او نباشی و اگر از زشتی و بدی او آگاه شدی آن را بپوشانی.3
----------------------
منابع:
1. الکافی، ج 2، ص 666
2. الفقیه، ج 2، ص 623
3. الفقیه، ج 2، ص 623
مومن بايد خانواده خود را در همه خوشي ها و نعمت ها سهيم سازد، حتي در غذا خوردن نيز با آنان باشد. قرآن مي فرمايد: و خدا برخي از شما را در بهره وري از روزي، بر برخي ديگر برتري بخشيده است، پس كساني كه برتري داده شده اند، حاضر نيستند روزي خود و امكان بهره برداري آزادانه از آن را در اختيار بردگان خود قرار دهند تا در آن با هم برابر باشند.۱
امام صادق عليه السلام در تطبيق اين آيه فرمود: شايسته نيست كسي غذايي را به خود اختصاص دهد و خانواده اش را در آن سهيم نسازد.۲
رسول خدا صلي الله عليه و آله يكي از نشانه هاي تواضع را هم غذا شدن مرد با خانواده اش مي داند و مي فرمايد: آيا شما را به پنج چيز آگاه نكنم كه اگر در كسي باشد متكبر نيست؟ چوپاني و بستن گوسفند، پوشيدن لباس پشمي، همنشيني با تهيدستان، سوار شدن بر الاغ[كنايه از مركب ارزان قيمت] و هم غذا شدن مرد با خانواده اش.۳
منابع:
۱. سوره نحل، آيه ۷۱
۲. تفسير القمي، ج۱، ص ۳۸۷
۳. مستدرك الوسائل، ج۳، ص ۲۵۴-۲۵۵
از مهم ترين موارد نيكي به همسر اظهار محبت به وي و آراستگي ظاهري مرد است كه از عوامل تحكيم خانواده به شمار مي آيد.
اميرمومنان عليه السلام در وصيت به محمد حنيفه فرمود: به راستي زن ريحانه ( شاخه گل ) است و قهرمان نيست، پس در هر حال با وي مدارا كن و همراهي نيكو داشته باش تا زندگيت باصفا گردد.۱
امام صادق عليه السلام فرمود: بر شوهر در تعامل با همسرش سه چيز ضروري ست: موافقت با وي تا موافقت و محبت و ميل او را به خود جلب كند، خوش اخلاقي با وي و دلبري از او با آراستگي ظاهر در نگاهش و گشايش در زندگي براي او.۲ امام كاظم عليه السلام نيز فرمود: آرايش مرد براي همسرش از عوامل افزايش عفت زن است.۳
منابع:
۱. الفقيه، ج۴، ص ۳۹۲
۲. تحف العقول، ص ۳۲۳
۳. مكارم الاخلاق، ص ۹۷
امام صادق علیه السلام فرمود: ای گروه شیعه! شما به ما منسوبید، پس برای ما زینت باشید و مایه ننگ ما نباشید. چه مانعی هست که در میان مردم ( اهل سنت ) همانند یاران علی علیه السلام باشید، اگر مردی از آن یاران هم اکنون زنده بود، در قبیله خود پیشوا، مؤذن و امانتدار آنان بود. از بیمارانشان عیادت کنید و در تشییع جنازه هایشان حاضر شوید و در مساجد آن ها نماز بگزارید و آنان در کار خیر از شما پیشی نگیرند. به خدا سوگند شما از آن ها به کار نیک سزاوارتر هستید.....1
منبع:
1. مشکاة الانوار، ص 67
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: هر کس ریزه های سفره را بخورد خدا او را بیامرزد.1
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به امیرالمومنان علیه السلام فرمود: غذایی را که در سفره ات می ریزد بخور، چرا که فقر را از تو دور کند و آن مهریه حورالعین است و هر کس آن را بخورد قلبش سرشار از علم و حلم و ایمان و نور شود.2
امیرالمومنان علیه السلام می فرماید: ریزه های سفره را بخورید که شفای هر دردی است.3
راوی می گوید: در محضر امام جواد علیه السلام به خوردن غذا پرداختم. پس از برداشتن سفره خادم آمد تا خرده های غذا را جمع کند. آن حضرت به او فرمود: [در صحرا] غذاهای ریخته شده از سفره را جمع نکنید، حتی اگر ران گوسفندی باشد و در خانه وارسی کرده، جمع کنید.4
منابع:
1. الجامع الصغیر، ج 2، ص 587
2. الدعوات، ص 154
3. تحف العقول، ص 103
4. الفقیه، ج 3، ص 356
شخصی به خدمت امام صادق علیه السلام از بیماری های گوارشی شکایت کرد. آن حضرت [ برای پیشگیری از بیماری های گوارشی ] فرمود: صبحانه و شام بخور و میان آن دو چیزی نخور، چون مایه فساد بدن است. مگر نشنیدی که خدا می فرماید: در آنجا (بهشت) هر بامداد و عصرگاه رزق خود را خواهند داشت.1 ولی پس از دچار شدن به این نوع بیماری، پزشکان توصیه می کنند که در فاصله های کم از غذای مناسب استفاده شود.
امام رضا علیه السلام می فرماید: در جسم انسان رگی به نام رگ « عشاء » وجود دارد که چنانچه شخص شام نخورد آن رگ تا صبح وی را نفرین کند و گوید: خدا تو را گرسنه و تشنه کند، چنان که مرا گرسنه و تشنه کردی، پس هیچ یک از شما شام خوردن را ترک نکند، هر چند به لقمه ای نان یا جرعه ای از آب باشد.2
امام صادق علیه السلام می فرماید: هر گاه نماز صبح خواندی اندکی غذا بخور تا دهانت خوش بو و حرارتت خاموش و دندان هایت محکم و لثه ات سفت و روزی ات جلب و اخلاقت نیکو گردد.3
منابع:
1. سوره مریم، آیه 62 . الکافی، ج 6، ص 288.
2. الکافی، ج 6، ص 289
3. الدعوات، ص 140